torsdag 10. april 2008

vurdering og elevsamarbeid.

Vurdering og elevsamarbeid
I denne punktmetodikken var det snakk om vurdering og hva som blir vurdert i de norske skoler. Det ble også tatt opp hvordan elevene ble vurdert før i forhold til hvordan de blir vurdert i dag. Det er blitt mye fokus på dette etter de dårlige resultatene i Pisa-undersøkelsene som har komt frem.
I dag har elevene blitt bedre til egenvurdering og fokuset er også større på dette området. Elevene skal da sette karakterer på seg selv, og bedømme egeninnsatsen. Det har vist seg at elevene er ærlige på dette punktet. Vi som lærere har nasjonale prøver å forholde oss til, siden resultatene blir lagt ut til allmenn skue. Om en skole blir liggende langt nede på listen, er det i mine øyner noe skolen må ta tak i. Hvorfor er resultatene dårlige, er det noe som kan bedres osv. Om presset til lærerne er unødvendig med tanke på offentliggjøring av resultatene på de nasjonale prøvene, kan ikke jeg som student ta stilling til, men noe må/bør endres i norske skoler.
Denne punktpraksistimen var veldig lærerik i forholt til elevvurdering og hvordan vi skal bruke dette i skolehverdagen og ikke minst, høre en lærers standpunkt på dette temaet. Dette er helt klart et vanskelig tema med tanke på motivasjon begge veier. Det er heller ikke alltid elevers ferdigheter og kunnskaper kan måles i karakterer eller på nasjonale prøver. Karakterer kan både motivere eleven til å gjøre en innsats og prøve å strekke seg til nye høyder, eller demotivere eleven som alltid får dårlige karakterer og som ikke klarer å følge med de andre elevene.

Ingen kommentarer: