torsdag 17. april 2008

Ikke alle bør bli lærere

Jeg vil skrive litt om likestilling. Jeg tar ikke for meg alt om likestilling her, men drar inn en liten historie som søsteren min fortalte meg da hun gikk i 4 eller 5 trinnet. Jeg mener at alle elever skal behandles med respekt uansett hva forutsetninger de har, evner og faglig nivå. Dette er noe jeg synes skal stå øverst på listen til lærere, men jeg vet at ikke alle er enig med meg i dette.
Historien er 10 – 11 år gammel, men søsteren min husker det som om det var i går. I hennes klasse, hadde de en jente som slet med store lese- og skrivevansker. Dette viste klassen OG selvsagt læreren. I en time, var elevene urolige, og læreren klarte ikke få kontroll. Hun presterte da å si høyt, at om de ikke kunne være stille, måtte ”Kari” lese i hele timen.
Det skal sies at læreren ikke fortsatte på den skolen. Hvilken grunn det var, vet jeg ikke…..

Hva sier vi da som foreldre, når barna våre kommer hjem og forteller hva læreren har sagt? Hvordan reagerer foreldrene til elever som blir direkte mobbet av læreren sin? Og ikke minst, hvordan håndterer skoleledelsen en sånn uttalelse fra en av sine ansatte. Det skal sies, at dette ikke var ett enkelttilfelle.

Jeg skal ikke gå inn på foreldrerollen i dette blogginnlegget, for det er ikke det jeg ønsker å fokusere på i denne omgang, men hvordan skoleledelsen håndterer sånne saker. Jeg kjenner at jeg blir veldig følelsesmessig engasjert, og det skrikes OPPSIGELSE i mitt hode, men hvordan håndteres sånne saker. Jeg vil påstå at dette er dirkete mobbing av en enkeltelev, sjikanering og stigmatisering. Hva vil være en grei å rettferdig måte å håndtere enn sånn sak?

En ting jeg mener er utrolig viktig, er at denne eleven får vite at det ikke er greit å bli behandlet på denne måten. Men er skaden allerede skjedd når en lærer kommer med en sånn uttalelse? Eller for å si det på en annen måte, kan dette såret leges helt, eller vil det alltid være ett litt verkende arr resten av livet?
En annen ting som er selvsagt, er å ta dette opp med læreren. Det skrikes fortsatt OPPSIGELSE i hodet mitt, men hva gjøres egentlig i sånne saker?
Mine meninger (kan endres)
Snakke med læreren
Snakke med foreldrene til eleven og få til en dialog, der foreldrene føler seg trygge på skoleledelsen.
Ta kontakt med skolekontoret og få en objektiv person inn i bildet?

En ting er i alle fall sikkert. Dette kan ikke kostes under teppe.

Ingen kommentarer: