torsdag 17. april 2008

PPT

Aldri har ventelisten hos PP-tenesten vært lenger enn det den er nå. Aldri har så mange barn hatt sin egen mappe hos PPT, som det er nå. Hvorfor denne økningen? Har barn mer problemer nå enn før? Klarer ikke skolen håndtere de elevene som trenger ekstra hjelp?

Mye av den jobben PPT gjør i skolen, kan lærerene gjøre selv. Så hva er årsaken til denne økningen? VG intervjuet mange lærere i høst, og en ting kom igjen for mange ganger. Lærerne var slitne. De følte seg ikke bare som lærere lenger, men som sosialarbeidere, pedagoger og psykologer. Mens dette presset er komt på lærere, er assistentstillingene gått ned. Hva er grunnen til dette? Er "kriteriene" for å få assistenttimer til elever med ekstra behov, blitt høyere? En av grunnene til dette, er at undervisningene, i tråd med LK06, er blitt mer tilpasset.

Blir da PPT en måte for skolene å få inn flere midler og ekstrahjelp, der det kanskje ikke er nødvendig?

en artikkel fra Bergens Tidenet
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article546582.ece

Ingen kommentarer: