tirsdag 16. oktober 2007

barn med sosiale og emosjonelle vansker

Ordet emosjon, er ikke så lett å finne få ord på når vi skal forklare hva det betyr, og det er da lettere å se på hva komponenter som ligger kommer under dette begrepet.
  1. den følelsesmessige opplevelse
  2. den fysiologiske forandringen
  3. de emosjonelle uttryksformer

Den følelsesmessige opplevelsen, tilhører personers privetliv, og det er ikke lett å dele dette fult ut med andre.

den fysiologiske forandringen finner vi i organismen. dette er ikke noe vi kan styre selv, og vi kan se det som rødming, sjelving eller at blodtrykket og pulsen stiger.

De emosjonelle uttryksformene er veldig vidt, og kan for eksempel være fra å slåss til latter. Hva som gjør oss emosjonelle, varierer fra person til person, og for små barn, er det ikke lett å sette ord på hva som gjør at de for eksempel er redd, sint eller lei seg. Dette kan gjøre at de gjør ting som ikke svarer til emosjonene og følelsene de har. Om ett barn slår, trenger det ikke være fordi det er sint, men kan være redd eller lei seg. Dette kan gjøre at barnet kan bli missforstått, som igjen fører til frustrasjon og forverret situasjon. Når ett barn er utagerende og "vanskelig," vil dette føre til problemer med sosiallivet. De andre barna vil/kan trekke seg unna det utagerende barnet, og følelse av å misslykkes eller ikke bli forstått blir stor, og barnet havner i en ond sirkel.

Jeg mener at det ikke må gå for lang tid før lærere og pedagogiskleder på skolen varsler om det er ett barn sliter emosjonelt og sosialt. Foreldre må innvolveres i hvordan skolehverdagen er, og hvordan den kan gjøres lettere for eleven.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skriv på ein lettlest måte, der eg får med meg mykje fakta i dette emnet. Språket er enkelt og forståeleg. Veldig greit med kort og enkelt faktastoff der meir erfaringar kjem under det neste avsnittet.