torsdag 6. september 2007

barn med sosiale- og emosjonelle vansker

Alle barn i skolen har behov på en eller annen måte. Men det er barna med de spesielle behovene vi legger først merke til. Det er dermed ikke sagt at alle de andre ikke skal få det de har krav på, men finne en løsning som kan fungere for både enkelt elever, klassen som en gruppe og lærer.
Barn med sosiale og emosjonelle vansker har ofte store problemer med å tilpasse seg skolens krav og forventninger. Dette om de er utagerende eller tilbaketrukken. De utagerende elevene er lett å få øye på. De krever oppmerksomhet på den ene eller den andre måten og gir læreren nok hodebry for en hel militærleir på en dag. De kan sette hele klasserommet på hodet i løpet av ett nanosekund, og har ikke læreren øyner i nakken, er de ute og klatrer i trær før de andre elevene har tatt opp bøkene sine. vi SER de. Men hva med de som så og si er usynlige. De som sitter helt stille for seg selv og gjør det de får beskjed om. De lager ikke bråk og krever ikke oppmerksomhet. De er de snille elevene. De det aldri er noe tull med, men som læreren ikke er helt sikker på om har vært på skolen når siste rygg forsvinner ut dørene. De er de usynlige elevene og de som er den største utfordringen for lærere.

3 kommentarer:

Ragna sin hobbyblogg sa...

Hei Lone! Flott du skriv om dei som det ikkje er så lett å få auga på. Og dei som gjerne får minst merksemd.
Kan det vera ein ide for oss (snart utdanna)lærarar å skrive logg for kvar dag, der me ser på korleis dagen har gått føre seg. I tillegg kan ein ta føre seg ein og ein elev for kvar ny dag. Det er ikkje snakk om å skrive side på side, men ein liten notis på kva nettopp den eleven har gjort eller ikkje gjort i dag....

Helle sa...

Heisann Lone :)Eg er enig med det du skriv her. Sjølv om barn med spesielle behov skal bli lagt merke til betyr ikkje det at dei som sitt fint med pulten sin ikkje skal blir lagt merke til. Kjempefint det du tar opp. Stå på :)

Anonym sa...

Eg er absolutt enige med det su seier. Dei som sit stille og roleg m,ed pulten, korleis har dei det eigentleg. Som den eine praksislæraren min sa, eg må spør meg skjøl etter ein skuledag, har er verkeleg snakt med den eleven i dag. For det er viktig, at ein ser alle elevane i løpet av ein dag.