onsdag 5. september 2007

Barn med særskilte behov

Hvem er barn med særskiltebehov, og hva behov trenger de?
Særsilte behov kan være en fysisk funksjonshemming, psykisk utviklingshemming, lærevansker eller emosionelle vansker. Alle disse elevene trenger ekstra hjelp i skolehverdagen på en eller annen måte. Noen tydeligere enn andre.
Alle barn har rett til tilpasset opplæring, men ikke alle skoler har ett godt tilbud til barna som faller utenfor. Forreldre og lærere må kjempe en unødvendig kamp mot kommuner for å få de middlene de har krav på, for så å oppleve at tilbudet ikke er tilfredsstillende. Dette er en trend i hele Norge, men hva kommer det av? Da jeg gikk på skolen, og det er ikke så veldig mange år siden, var det ikke så mange barn med særskilte behov som det er nå. Eller ble de ikke plukket opp?

Uansett er det ett stort problem i den norske skolen at barn ikke får den hjelpen eller undervisningen de har krav på, men hva blir gjort? Toril er kjempe heldig som har erfaring med PPT som fungerer, men vi er mange andre som ikke har vert like heldig dessverre, noe som også kommer frem i avisartikkelen Maria har funnet. Jeg mener helt klart at for forreldre, kan det være en stor nok kamp å ha ett barn med særskilte behov, om de ikke skal kjempe for å bli hørt og sett også.

3 kommentarer:

rvvestre sa...

Jeg gikk vel på skolen omtrent på samme tid som deg. Når jeg tenker tilbake på den tiden og med de elevene jeg gikk sammen med så tror jeg nok at det var elever som hadde særskilte behov den gang og. Det var nok helst det at de ikke ble plukket opp av systemet.

Lone sa...

Jeg er ikke helt sikker på det. Det var elever med lese og skrivevansker, men de utagerende eller de stille som pleier å holde seg for seg selv, kan jeg ikke huske. På barneskolen var vi ikke mer enn 7 elever, men alltid sammen med enten klassen under eller over oss. På ungdomsskolen var vi to fulle klasser, men kan ikke huske noen med andre behov enn de med lese og skrivevansker (men her vet jeg det var flere som hadde problemer)

Anonym sa...

Eg også gjekk nok på skulen på same tid som deg, eg trur det fantes elevar med særskilte behov også da, kanskje ikkje så mykje den gang, men disse trur eg ikkje blei plukka opp av systemet. Dei som hadde vanskar blei ikkje behandla anerledes av nokon. I min klasse hadde ho eina meget problemer å lesa enn oss andre, ho fekk overhode inga anna behandling enn oss andre. Ho måtte lese høgt forann klassen akkurat som oss andre, då fekk jo ho ein enda verre opplevelse som gjorde heila lesing verre.