onsdag 17. oktober 2007

6 åringen

Er 6 åringen klar for skolen?
I 1997 ble skolealderen senket i den norske skole, fra 7år til 6 år. Om 6 åringen er klar for skolen, vil variere fra barn til barn, da intellektet og den sosiale og emosjonelle modenheten kan ha ett sprang på flere år. Hvilken lærer og hva opplegg so mblir møtt av elevene vil også ha mye å si for hvordan barnet vil klare skolehverdagen.

Spørsmålet mange fagfolk stiller seg, er om det er forsvarlig at 6 åringene begynner på skolen.

Samarbeid mellom barnehage og skole, kan gjøre overgangen mildere og barna bli mer forberedt til den nye hverdagen de vil møte.

2 kommentarer:

Brit Elin Mølstre sa...

Hei Lone
Ser du også er opptatt av om 6 åringen bør være i skolen, det er et spørsmål jeg har stilt meg mange ganger. Men når jeg ser hvor ivrige 6åringer ofte er etter å lære bokstaver, å lese ol blir jeg glad. Mange barnehagebarn gleder seg til å begynne på skolen og venter veldig det siste halve året. Jeg tror vi ville følt de var små selv om de startet ved 7 år også jeg. Det er noe med at de er de minste

Anonym sa...

6 åringen er urolig, aktiv leken og utrolig morsom. Eigentleg er eg ikkje enig at barn skal byrja på skulen i så tidleg alder, men det kan ikkje g gjera noko med. Men me må ta var på de med leik, aktivitet og med omsorg. Skape lærelyst og være med å skape ein gos atmosfære i klassrommet. Eg trur dei som får vere med 6 åringen vil sjå ei utroleg utvikling bare det eine året. Med latter, glede og kreativitet.