mandag 31. mars 2008

praksis

Å komme tilbake i praksis, gav både gode og ikke fult så gode vibber i kroppen. Jeg var så uheldig, at både mann og forreldre ikke var hjemme den første uken. Da jeg også fikk ett sykt barn, kjente jeg skuldrene heise seg over uante høyder og svetten piplet for den minste ting. Men heldigvis har jeg verdens flotteste tante, og hun hentet Sander på skolen, og paste begge trollungene dagen etter. All hunør til denne flotte damen!!! Resten av uken ordnet seg heldigvis også, så skuldrene sank ned i godkjent høyde og jeg koste meg.

Det å ha en klasse jeg ikke kjente på forrhånd, gav litt gysninger, men for en opplevelse. Jeg og Kjerstin samarbeidet godt, og etter bare noen dager, var det ikke nødvendig med navnelapper. Vi fikk god informasjon av Kari før vi overtok, og jeg synes uken var vellykket.

Vi underviste i alle fag, selvsagt, og fordelte det jevnt mellom oss. Jeg hadde hovedansvaret for matematikk og norsk. I matematikk synes jeg det var litt vanskelig, for jeg var veldig usikker på hvor langt eleven var komt (nivå osv), og valgte å ta kun ett emne, som var multiplikkasjon.
I norsk begynte de med eventyr. Dette hadde de ikke hatt før, men jeg er imponert over hvor flinke de var. De lagde egne eventyr og flere skrev så det kostet etter.

Kjerstin haddeom temaet, bronsealderen, og selv jeg ble reven med. Hun hadde satt seg godt inn i stoffet, og selv etter vi var feridg, kom elever med spørsmål om temaet. Veldig dumt at elevene ikke hadde egne lærebøker, men det gikk greit alikvell.

1 kommentar:

Kjerstin sa...

Hei Lone, ja veka var vekdig kjekk, og eg synest at me fekk prøva oss på det meste.Det eg synest var kjekkast var dette å få prøva ting ut aleine, det er nytt for meg som ikkje er ein dreven vikar sånn som du veit du :) Eg følte me hadde god kontroll på det meste som gjaldt skulekvardagen til dette årstrinnet, og me fekk eit godt blikk for elevane og kva dei stod for, både intellektelt og fagleg, så dette var lærerikt på mange vis for meg.
Mvh Kjerstin