torsdag 22. november 2007

GLSM prosjekt. intervju

I dag har vi intervjuet Gro, som er en av praksislærerne vår. Ett viktig spørsmål for oss, var hvordan de tenker når det kommer til tilpasset opplæring.
Hva er tilpasset opplæring?
Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre
Stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier
Legge til rette for elevmedvirkning
Fremme tilpasset opplæring og ulike arbeidsmetoder

(LK06)

Er dette mulig for to lærere å få til i en klasse på 18 elever? Vanskelig sier Gro. Det er for liten tid til hver enkelt elev og for oppfølging. Det blir heller ikke like lett å kartlegge nivået til elevene som hvis de hadde vært flere lærere. Men de gjør så godt de kan for å tilpasse opplæringen. De har nett begynt med lekser i matematikk, og Gro føler at hjemme arbeidet er i samsvar med nivået og med erfaringer hun og ikke minst hjemmet har gjort av eleven.

Bare det at det har blitt jobbet med tilpasset opplæring siden 1930 tallet uten at noen har funnet opp hjulet på nytt, sier noe om hvor vansklelig dette er å utføre i praksis.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tilpasset opplæring er ikkje lett, det er ein utfordring kvar dag. Det som dåkke har erfart i intervjuet har også me erfart i vårt intervju. Eg har fått erfart gang på gang at tilpasset opplæring er vanskelig, og at det er noko ein må jobbe med heile tida.