torsdag 22. november 2007

GLSM prosjekt. Praktisk gjennomføring

Oppgaven elevene skal jobbe med, er enkel, men kan økes i vanskegrad etter som eleven mestrer. Vi begynte med å snakke om likevekt. Vi brukte batterier og en vekt, for å vise elevene at når det er 9 batterier på hver side, er det likt. Vekta vipper ikke. vi tegnet så opp tre sirkler på en flippover. I sirkelen lengst til høyre, tegnet vi opp 9 streker og ba så elevene si hvor mange streker det måtte være til sammen i de to andre sirklene for at det skulle bli likt.
Elevene skulle så jobbe selv. De begynte med to sirkler og økte vanskegraden etter som de mestret. Her så vi tydelig forskjell på nivåene bland elevene. Mens noen gikk over til å skrive tall og jobbe med store og vanskelige oppgaver, var det noen som kun jobbet med to. Dette kan være fordi det var trygt, for det kunne de. Noen lot seg presse og klarte mer enn det vi hadde forventet, mens noen ramlet helt vekk etter å ha møtt på en for stor utfordring.

Dette er definitivt en type oppgave jeg kommer til å jobbe med når jeg kommer ut i skolen. Alle elevene jobber med den samme oppgaven, bare på forskjellige nivå. Læreren kan da lettere samtale om oppgaven siden alle jobber med den samme. Det blir heller ikke noen elever som freser gjennom halve boka på en time.

Rike og åpne oppgaver, gir rom for tolking og ekstra opplysninger. Helt åpne oppgaver har ingen opplysninger om mengder eller hvor mange en skal dele opp mengden på, og eleven står fritt til å bruke tall han eller hun kan mestre. Oppgavene har ingen fasit, og elevene føler ingen press på at oppgavene skal løses på en spesiell måte, men at eleven selv kan resonere seg frem til ett svar og en løsningsmetode som passer den enkelte elev. læreren kan også stille oppfølgende spørsmål, som hva om.....? Eller læreren kan be eleven komme med flere svar alternativer eller andre måter å løse oppgaven på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Veldig bra resonert kva oppgåvene gjekk ut på. Du forklarte det godt i teksten. Du har allerder tenkt på kva du skal ta med deg ut i din eigen praksis.Du ser kva som er viktig for deg.